Jag vill gärna att människor går till kyrkan kl.11. Jag tycker det är alla anställdas huvuduppgift att dra människor till kyrkan och varje kristens uppdrag att själv gå dit och inspirera andra till att följa med.
Men kyrkan arbeter på en marknad av stor konkurrens "vi har ju så mycket annat på söndagar" som någon sade. På marknaden finns konsumenter som ska konsumera det kyrkan erbjuder. Veckans verksamheter och söndagens gudstjänst. om man tittar på konsumentverkets hemsida så finns det några begrepp som florerar omkring konsumenten. T ex reklamation. Det finns många som har ett tråkigt arv av gudstjänst där de känt sig antingen utsatta av förkunnelsen eller tyckt att psalmerna för var så tråkiga och predikan för lång och prästen prata bara om synd. Så kan det ju ha varit, det vet jag inget om. Men tipsar om råd från konsumentverket.
"Du måste reklamera varan "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett inom skälig tid. Ibland kan skälig tid vara längre än två månader till exempel om du varit sjuk eller bortrest."
Så var det 20 år sedan du blev så besviken på Gudstjänsten du besökte tror jag det är dags att ge den en ny chans.
Garanti är också ett sådant där viktigt begrepp när det gäller konsumentsköpslagen.
"Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. "
I Gudstjänsten ska det finnas garantier för att konsumenten ska få det som utlovas. T ex att Gudstjänsten håller sig till handboken. Att prästen, musikern och vaktmästaren har en adekvat utbildning för att sköte uppgiften. T ex granterar Svenska kyrkan att prästen åtminstånde har 5,5 år utbildning i teologi. Och är det så att förkunnelsen är sisådär så upptar den inte mer plats än vid inledningsord och predikan. I övrigt kan du sita lungt i båten.
Nu hoppas jag att läsaren förstår att jag ironeserar en smula?! Jag hoppas för allt i världen att Sv kyrkan kan hålla sig ifrån uppfattningen om att församlingsgemenskapen är en grupp konsumenter, även om jag ibland upplever tendenser åt det hållet! Gudstjänst är inte något man konsumerar och får man inte det man vill ha kan man gå till nästa ställe, för det finns väl någon prisgaranti? Nä församling i Svenska kyrkan bygger man i församlingen där man bor. Där finnsuppdraget att vara kristen och vara kyrka.
Tyvärr Gudstjänsten är ingen underhållning som insups, det är ingen scen längst fram i koret för allahanda uppträdanden.
Gudstjänsten är kyrkolivets centrum, där församlingen möter Gud i Ordet och sakramenten.
I gudstjänsten får tron näring genom förkunnelsen av evangeliet, firandet av den heliga måltiden och gemenskapen i bön och lovsång.
Den ger inga tydliga kvitton på fromhet eller något öppet köp.
PS)om du ändå är intresserad av konsumentköpslagen rekomenderar jag: http://www.konsumentverket.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar